پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی
عضویت در پارک
افزایش 15برابری صادرات دانش‌بنیان استان در 3 سال اخیر

سخنرانی رئیس پارک علم و فناوری خراسان در خطبه های پیش از نماز جمعه مشهدمقدس؛

افزایش 15برابری صادرات دانش‌بنیان استان در 3 سال اخیر

- 1402/10/02

رئیس پارک علم و فناوری خراسان روز جمعه اول دی ماه با حضور در نماز جمعه شهر مقدس مشهد به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه گفت: در استان خراسان رضوی بیش از 800 شرکت دانش‌بنیان فعالیت دارند که درآمد حاصل از صادرات فناوری از استان به کشورهای دیگر را از 800 هزار دلار در سال 1399 به بیش از 12 میلیون دلار تا پایان سال 1401 رسانده ‎اند.

به گزارش روابط عمومی و امور ‌بین‌الملل پارک علم و فناوری خراسان، مسعود میرزائی شهرابی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به 27 آذرماه سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اندیشکده‌های غربی آگاه هستند که با وجود شیب سریع پیشرفت ایران اسلامی در عرصه‌های علمی و فناوری، اگر تحریم‌ها شدت نگیرد، ایران به‌زودی در زمره پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در حوزه تولید علم قرار خواهد گرفت.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: محققان و دانشمندان ایرانی در حال حاضر در 16 حوزه مختلف حائز رتبه برتر دنیا هستند. در حوزه شتاب علمی، ایران اسلامی 11 برابر متوسط جهانی در حال تولید علم و پیشرفت است. دومین کشور تولیدکننده داروهای نوترکیب با پیچیده‌ترین تکنولوژی از جمله داروی هموفیلی فاکتور 7 و 8، رتبه چهارم دنیا در علم نانو، رتبه هشتم دنیا در بخش هوافضا، عضویت در باشگاه پنج کشور فعال در حوزه لیزر و 10 کشور برتر در تولید سوخت هسته‌ای هم بخشی از این عناوین بلند و با اهمیت است که جهاد علمی به محوریت آن‌ها ادامه دارد.

هدف گذاری برای دستیابی به دانشگاه نسل پنجم

وی با بیان اینکه مشهد، جایگاه ویژه در تولید علم و دانش دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های ذاتی مشهد علی ابن موسی‌الرضا(ع) این است که به برکت حضور عالم آل محمد(ص)، در این شهر هم حوزه علمیه قوی وجود دارد و هم دانشگاه‌های شاخص و پیشتاز اما هدف گذاری اصلی ما در این استان بر دستیابی به افق دانشگاه نسل پنجم یا همان دانشگاه تمدن‌ساز متمرکز است. این نهاد پویا، محلی برای وحدت حوزه و دانشگاه و پیشرفت تمدن اسلامی محسوب می‌شود که ویژگی‌های بارزی از جمله ورود به عصر جدید تعاملات و همکاری‌ها در سطح حوزه‌های علمیه، صنایع و بخش‌های عمومی جامعه است.

میرزائی ادامه داد: تمام هم‌وغم دانشگاه تمدن‌ساز این است که مردم‌سالاری دینی را در سایه تمدن نوین اسلامی رقم بزند. بنده اعتقاد دارم که مشهدالرضا(ع) جایگاه ویژه‌ای در این نقشه تمدنی دارد و هم‌اکنون 25 پارک، مرکز رشد و پردیس فناوری در استان فعالیت دارند که بی‌وقفه از ظرفیت جوانان نخبه برای ارتقای وجوه مختلف رفاهی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده می‌کنند.

فعالیت بیش از 800 شرکت دانش‌بنیان در خراسان رضوی

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی تصریح کرد: 405 معدن و 50 شهرک یا ناحیه صنعتی دانش‌بنیان در استان وجود دارد که از ظرفیت جوانان نخبه خراسان رضوی استفاده می‌کنند اما افزون بر این‌ها، 195 هزار و 11 واحد صنفی و 5 هزار و 500 واحد صنعتی موجود در استان، همگی جایگاه‌های بسیار مناسب برای اشتغال مهندسان و نخبگان ما به شمار می‌روند.

وی تأکید کرد: در استان خراسان رضوی بیش از 800 شرکت دانش‌بنیان فعالیت دارد که بنده بیش از 70 درصد از آن‌ها را بازدید کرده و در جریان دقیق فعالیت آن‌ها هستم. مثال تأثیرگذاری عملکرد این‌ها را با یک مثال برای شما تشریح می‌کنم. در سال 1399، میزان صادرات فناوری استان به کشورهای مختلف حدود 800 هزار دلار درآمدزایی داشت که این رقم تا پایان 1401 به 12 میلیون دلار رسیده است. احیای بیش از 400 کارخانه راکد در استان نیز بخش دیگری از این تأثیرگذاری است که در تلاش برای حفظ، تثبیت و ارتقای آن هستیم.

الگوی تجاری‌سازی در نمایشگاه هفته پژوهش امسال

میرزائی گفت: سعی ما بر این بود که مشکلات مشترک و عمده دانش‌بنیان‌ها را شناسایی کنیم تا از ظرفیت‌های موجود برای گره‌گشایی از آن‌ها استفاده شود. تجاری‌سازی محصولات، یکی از مهم‌ترین این مشکل‌هاست و به همین دلیل، در نمایشگاه امسال به بیش از 100 شرکت دانش‌بنیان استان این فرصت داده شد تا در پاویون‌های مستقل به ارائه محصولات و دستاوردهای خود بپردازند و بی‌واسطه با خریداران، مشتریان و سرمایه‌گذاران ارتباط بگیرند.

 شایان ذکر است رئیس پارک علم و فناوری خراسان در ادامه گزارشی از برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش استان ارائه نموده و در پایان ابراز امیدواری کرد با کمک خداوند متعال و حمایت های مردم، دانشگاهی تمدن ساز را رقم خواهیم زد که در آن بحث مردم سالاری دانش در حوزه اقتصاد، فرهنگ و اجرای سند اسلامی سازی محقق گردد.

دانلود پیوست خبر مسعود میرزائی شهرابی مسعود میرزائی شهرابی
نشست زیست بوم فناوری و نوآوری استان خراسان رضوی و مراسم تکریم و معارفه معاون پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوینشست صمیمی جناب آقای احسان عظیمی‌راد، نماینده منتخب مردم شریف مشهدمقدس و کلات، با بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری در پارک علم و فناوری خراسان

آخرین اخبار

تنظیمات لیست به درستی انجام نشده است.